Smack

Jag och Nova tog oss ett litet pass på banan i blåsten. Hon var lite trött,tung och seg men annars klickade det direkt. Hon visste vad jag menade och det var inga som helt problem för henne. Banan är nästintill perfekt just nu! Två halvstora pölar i två av hörnen och precis vid dom är det kladdigt men annars är det kanon! Hade från början tänkt rida på stubben men den var långt ifrån perfekt, alldeles kladdig! Men det gick bra på banan med!
Vi skrittade och travade bara men ibland behövs det inte mer. Jag körde lite volt,raka spår och lite lätta sidvertsrörelser i skritten och sedan travade jag på stora mittvolten. Något jag är väldigt noga med när jag sätter igång med Nova (även när jag satt igång tidigare hästar jag ridit) är att i början bara köra tills man får en bra känsla och sen sluta där. Det ska kännas bra för både mig och hästen så man har en positiv känsla så allt inte blir tråkigt. Sen spelar det ingen roll om det tar fem eller tjugo minuter. Så länge det känns bra när jag avslutar. Är ju självklart viktigt när man är igång med men då brukar jag bygga på med annat och kanske utöka osv för att man ska komma någon vart medans jag nu bara är ute efter att komma igång. Börja lugnt och sakta liksom. Tar inte alls långa pass nu i början och ibland är det inte alltid jag rider igenom alla gångarter. Idag tog jag exempelvis ingen galopp. Igår så tog jag lite i både skritt,trav och galopp men inget ansträngande. Eller ja, inte för Nova i alla fall. Jag fick ju anstränga mig en del för att få stopp på henne! Men det är lite så jag tänker och gör.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!